Trainingen

Stilstaan en om je heen kijken

Waarom
Vraag jij jezelf weleens: doe ik de dingen die ik wil doen? Ben ik geworden wie ik wilde zijn? Loop ik nog op het goede pad of zie ik mezelf te veel dingen doen die me van mijn pad afbrengen? Dan kan het je helpen om pas op de plaats te maken en jezelf een antwoord te gunnen op deze vragen om vervolgens weer in beweging te komen.

Wat
In een reeks van zes verrassende workshops nemen we je mee langs verschillende kanten van jezelf en krijg je een helder beeld over waar je staat, waarom je daar staat en wat je daarbij ervaart. Wij bieden je tools om deze inzichten te krijgen en om stappen te zetten als je daar verandering in wil brengen.

In de workshops komen de volgende thema’s aan bod:

  1. Wat motiveert mij?
  2. Welke delen van mijn persoonlijkheid zet ik in in mijn werk en welke blijven wat onderbelicht?
  3. Welke ontwikkeling heb ik tot nu toe doorgemaakt?
  4. Hoe denk ik over mezelf, anderen en de wereld om mij heen?
  5. Wat heb ik nodig om stappen te zetten in een voor mij wenselijke richting?
  6. Synthese: wat heb ik geleerd en hoe ga ik verder?

Wie
‘Wij’ zijn Jacqueline van Gent (TA Den Haag) en Audrey Peters, beiden academisch opgeleid en geschoold in de Transactionele Analyse, het kader van waaruit we deze reeks workshops hebben ontwikkeld.

Transactionele Analyse (TA) is een model dat mensen helpt om zichzelf en anderen beter te begrijpen en hen daardoor in staat stelt op een effectieve en gezonde manier te communiceren en relaties aan te gaan. TA is internationaal erkend als een effectieve methode voor professionals in coaching, counselling, onderwijs, organisatieontwikkeling en psychotherapie.

Wanneer
De zes workshops vinden plaats op vrijdagmiddagen van 13.30 tot 16.00 uur op: 19 en 26 januari, 16 en 23 februari, 9 en 23 maart. Bij grote belangstelling draait er op dezelfde dagen een parallelgroep in de ochtend: van 09:30 – 12 uur

Waar
De workshops vinden plaats bij ootonoom in het Amsterdams Ondernemerscentrum Zuid, Hillegomstraat 12-14 te Amsterdam, goed bereikbaar met het openbaar vervoer en met voldoende (betaalde) parkeergelegenheid.

Kosten
De kosten bedragen 750,- euro per persoon (vrijgesteld van BTW).

Aanmelden kan via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Communiceren in de academisch omgeving

Academici hebben vaak wisselende rollen. Docent, (co-)onderzoeker, begeleider, leidinggevende, voorzitter en bestuurder kunnen allemaal in één persoon verenigd zijn. Hoe ga je als academicus met al deze verschillende rollen om en hoe zorg je ervoor dat je in een bepaalde rol zo helder mogelijk communiceert? Deze vragen komen aan bod in een training van zes bijeenkomsten. Centraal in de bijeenkomsten staat de casuïstiek van de deelnemers. Met modellen krijgen we scherp wat er in een bepaalde situatie gebeurt, op welke onderdelen van het communicatieproces jij zelf invloed kunt uitoefenen en hoe je dat kunt doen. Na het volgen van deze training beschik je over:

  • kennis over de gelaagdheid in communicatie en de effecten van deze gelaagdheid
  • inzicht in eigen patronen van communiceren en de effecten hiervan
  • systematische reflectie op eigen rol in de communicatie met de ander
  • ontwikkelen van nieuwe persoonlijke opties naast huidige eigen aanpak
  • toepassen van nieuwe opties in relevante situaties.

Deze training is in nauwe samenwerking met academici ontwikkeld en kan in-company aangeboden worden. Klik op kalender voor actuele data van trainingen met open inschrijving.

Voor meer informatie Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..


Werk in Uitvoering: begeleide intervisie

Intervisie is een vorm van ontwikkeling en scholing waarbij medewerkers een beroep doen op collega’s om mee te denken over persoon- en functiegebonden vraagstukken en knelpunten uit de eigen werksituatie.

Voorbeelden van intervisievragen zijn:

  • Ik heb met één collega steeds dezelfde aanvaringen.
  • Ik moet een slecht-nieuws gesprek voeren en zie daar ontzettend tegenop
  • Ik heb het gevoel buiten het beslisproces van mijn team te staan.
  • Ik krijg niet de begeleiding van mijn leidinggevende die ik nodig heb.

Intervisie is een techniek. Hoe beter de deelnemers de techniek beheersen, des te effectiever is de intervisie. ootonoom biedt trainingen ‘begeleide intervisie’ aan waarbij in vijf tot zes bijeenkomsten de techniek van intervisie wordt aangeleerd en waarbij een aantal modellen wordt uitgelegd die zorgen voor een sterke analyse van de intervisievraag. Na een training wordt de groep in staat geacht zelfstandig als intervisiegroep verder te gaan.

Voor wie

De begeleide intervisietraining kan in-company georganiseerd worden voor bijvoorbeeld een groep collega’s met vergelijkbare functies zoals personeelsadviseurs, leidinggevenden, voorzitters van ondernemingsraden en artsen. ootonoom biedt ook een variant met open inschrijving aan. Deze training gaat twee keer per jaar van start. De deelnemers vormen samen een intervisiegroep en blijven elkaar na de training in intervisieverband zelfstandig ontmoeten.

Werkwijze

In 6 bijeenkomsten leer ik je de techniek van intervisie en reik ik je een aantal modellen aan die je kunt gebruiken om je analyse extra diepgang te geven. Na deze serie bijeenkomsten ben je met de andere leden van de groep in staat om zelfstandig verder te gaan. Een bijeenkomst heeft een duur van twee uur. De looptijd van de training is drie maanden waarbij we gemiddeld eens per twee weken bijeen komen. Een groep bestaat uit minimaal 6 en maximaal 10 personen.

Praktische zaken

Voor meer informatie over in-companymogelijkheden stuur een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

De Blikopener: loopbaancoaching in groepsverband

Het doel van deze training is tweeledig: je krijgt zicht op je toppen en dalen in je werkende leven tot nu toe en welke mechanismen daarbij van invloed zijn en daarnaast maak je een concreet toekomstplan waarvan je de eerste stappen tijdens de training – gestimuleerd door je mededeelnemers – ook daadwerkelijk gaat zetten. De stappen kunnen betrekking hebben op praktische stappen (training van bepaalde vaardigheden) maar ook op versterking van persoonlijke effectiviteit.

Voor wie

Deze training is bedoeld voor een ieder die zich wil of moet oriënteren op ander werk maar nog niet goed weet wat een volgende stap kan zijn.

Werkwijze

De training start met een uitgebreide persoonlijke intake van een dagdeel. Daarin maken we zichtbaar hoe je werkende leven tot nu toe is verlopen en beantwoorden we de volgende vragen:

  • Wat heb ik tot nu toe gedaan en waar en wanneer ben ik succesvol?
  • Wat heb ik onderweg laten liggen en wat kan ik beter nu oplossen?
  • Waar lag/ligt mijn passie?
  • Hoe kijk ik naar de toekomst, waar wil ik over 3, 5, 7 jaar staan?
  • Welke concrete stappen moet ik wanneer zetten om mijn doel te bereiken?
  • Wat heb ik nodig om deze stappen te gaan zetten?

Na de persoonlijke intake gaat de training verder in groepsverband. De individuele plannen staan centraal en tijdens een vijftal groepsbijeenkomsten van 2 uur zullen de deelnemers elkaar vragen kunnen stellen hoe een volgende stap te zetten en elkaar ruimte bieden om vaardigheden te oefenen. De groep bestaat uit minimaal 5 en maximaal 8 personen.

Het is belangrijk dat je aan alle bijeenkomsten deelneemt.

Praktische zaken

Voor meer informatie over deze in-company training stuur een bericht naar  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
 

Inzicht, Overzicht en Uitzicht: time-management op maat

In deze time-managementtraining combineren we het het blootleggen van jouw patronen in je werk met praktische training waardoor je gelijk efficiënter gaat werken. De training wordt alleen in-company aangeboden. Voor meer informatie kun je een bericht sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dagdeel 1: inzicht

Wil je alles heel goed doen? Of wil je alles juist zelf doen en vraag je een ander nooit om hulp? Wil je juist de ander plezieren en ben je dan vooral gemotiveerd? Doe je wel altijd ontzettend je best, maar maak je nooit iets af of ben je in een constante staat van stress en heb je to-do-lijstjes die nooit leeg zijn?

Tijdens dit eerste dagdeel ga je aan de hand van (eigen) casuïstiek op zoek naar jouw meest dominante werkpatroon. Met dit inzicht kun je redelijk goed voorspellen en vaak herkennen wat jouw grootste valkuilen in werk zijn. Dat kan voor iedereen weer net wat anders liggen.

Aan het einde van dit dagdeel krijg je uitleg over de week waarin je gaat tijdschrijven.

Dagdeel 2: overzicht

Als voorbereiding voor dit tweede dagdeel heb je een week tijd geschreven. Dit dient als uitgangspunt voor dit dagdeel. Je gaat met de kennis van je meest dominante werkpatroon uit de eerste bijeenkomst oplossingen bedenken voor situaties die voor jou lastig zijn. Tegelijkertijd kun je anderen helpen met jouw oplossingen voor valkuilen waar jij helemaal geen last van hebt.

Optioneel: Aan het einde van dit dagdeel formuleer je een praktisch probleem, dat je in dagdeel drie ook daadwerkelijk gaat aanpakken/oplossen. Dit kan zijn implementatie van ICT-middelen waarmee je je werk efficienter kunt doen, tot het archiveren van je (digitale) archief waardoor je geordend gaat werken.

Optioneel: Dagdeel 3 : Uitzicht

Tijdens het derde dagdeel ga je heel praktisch en gericht aan de slag met het probleem dat je de vorige keer hebt geformuleerd. Afhankelijk van je vraag worden hier interne medewerkers van de organisatie bij betrokken of trainers van buiten. 

Klik op kalender voor actuele data van trainingen met open inschrijving. Voor meer informatie over de incompany variant, stuur een bericht naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 

Van Deadline naar Done-line!

Hoeveel deadlines heb jij nog in je agenda staan? Het schrijven van een artikel, het maken van een presentatie voor een congres, het opzetten van een volgend hoofdstuk voor je proefschrift? Een cursus time management met allerhande concrete tips heb je al gevolgd en je weet best hoe je je tijd het meest efficiënt kunt inzetten. Hoe komt het dan, dat je toch niet doet wat je je had voorgenomen maar je energie stopt in dat ene artikel opsporen wat je een hele middag kost, literatuur lezen die niet echt relevant is of de helft van de tijd uit het raam staart? Ondertussen neemt de stress toe, wordt de kans op een hoge kwaliteit van je eindproduct steeds kleiner en geniet je niet van wat er uiteindelijk ligt. Wil je hier verandering in? 

In deze workshop speur je jouw blokkades op die maken dat je je echte prioriteiten voor je uit blijft schuiven, breng je in kaart wat je nodig hebt om jezelf aan het werk te zetten en koppel je daaraan acties die je tijdens de workshop al in gang zet. Zo maak je van jouw deadline een done-line en ben je ook nog eens trots op het resultaat. 
De inhoud van de workshop is gebaseerd op mijn ervaring met het coachen van promovendi en de patronen die ik daar steeds zie terugkomen. 

 

Ervaringsverhalen

Over de begeleide intervisie:

"Ik heb veel aan de cursus gehad. Het lesmateriaal was uitstekend. De sessies waren zeer goed gestructureerd, menselijk en ondersteunend. Wat ik het fijnste vind, is dat je niet afhankelijk wordt van de trainer: je krijgt door het volgen van deze cursus een methode mee naar huis waar je vervolgens zelfstandig mee verder kan. Ik zal er de komende jaren veel aan hebben."
Esther, docent en onderzoeker, 50 jaar

"Audrey is een coach die op een professionele wijze inzicht geeft in je handelen en die je het probleem zelf laat oplossen. Dit doet zij op een voortreffelijke manier in een vertrouwde sfeer. Door in de groep elke keer één casus te bespreken, zorgt ze er ook voor dat iedereen aan de beurt komt. De collega’s kunnen dan hun kennis en inzicht inbrengen die door Audrey in goede banen geleid wordt. Zij heeft ervoor gezorgd dat wij allen heel anders met onze problemen omgaan. Zij heeft mij meer zelfvertrouwen gegeven, ik kan nu voor mijzelf opkomen, laten zien dat ik niet alles hoef te accepteren. En het allerbelangrijkste, ik heb geleerd dat naast mijn werk er ook een leven is."
Virginia, docent en onderzoeker, 50 jaar

"Intervisie heeft me de mogelijkheid gegeven om een aantal werkgerelateerde problemen aan een groep collega’s voor te leggen. Omdat wij allemaal met min of meer soortgelijke problemen geconfronteerd werden, was de herkenning van de situaties en het wederzijds begrip groot. Daardoor konden we op een vruchtbare manier reflecteren op een aantal casussen. Tijdens de sessies werden nuttige tips gegeven als mogelijke oplossingen voor de besproken problemen."
Maria, docent en onderzoeker, 45 jaar