Kafkaiaanse toestanden

Naast het werken in mijn eigen praktijk werk ik voor een grote organisatie A. Deze grote organisatie werkt samen met een andere grote organisatie Z. Een aantal diensten van beide organisaties is samengevoegd om werkprocessen efficiënter te laten verlopen, zoals de roostering van zalen. 

Een jaar geleden boekte ik een zaal bij organisatie Z terwijl ik dus werk bij organisatie A.

Om gebruik te kunnen maken van de apparatuur in de zalen van organisatie Z is een personeelsmedewerker van organisatie Z zo vriendelijk geweest voor mij een account aan te maken waarmee ik de apparatuur kon gebruiken. Daar hoefde ik helemaal niets zelf voor te doen. Het account was wel maar een half jaar geldig, werd ik nog gewaarschuwd. Als ik er daarna nog gebruik van wilde maken, moest ik apart een verlenging aanvragen. Ik was blij met de snelheid waarmee dit geregeld was, ook al besloot ik op het laatste moment met een ouwerwetse stift en een nog ouwerwetsere flap-over te werken.

Inmiddels een jaar verder ontdek ik bij toeval dat allerlei emails niet op mijn emailadres van organisatie A aankomen. Wat blijkt, ik heb ook een emailadres van organisatie Z dat (bijna) niet te onderscheiden is van het emailadres van organisatie A en veel mensen kiezen dan ook per ongeluk het verkeerde emailadres. Hoe kom ik in hemelsnaam aan een emailadres bij organisatie Z? Navraag levert op dat ik dat emailadres er bij het aanmaken van het apparatuuraccount gratis bij heb bijgekregen. Op de vraag of de emails op het adres van organisatie Z doorgestuurd kunnen worden naar organisatie A (want ook de ICT-afdelingen zijn samengevoegd) en het emailadres van organisatie Z vervolgens ook kan worden afgesloten, beland ik in een Kafkaiaanse situatie. De enige optie die ik krijg geboden is, dat ik in persoon verschijn bij de afdeling waar ik bij organisatie Z toe behoor, om nieuwe inloggegevens op te halen, in te loggen en mijn verkeerd belande mail door te sturen naar mijn emailadres van organisatie A.  Als ik dat gedaan heb, kan ik een verzoek indienen bij organisatie Z om het emailadres af te sluiten. Ik krijg het niet voor elkaar om de inloggegevens op een andere manier te bemachtigen.

Ik heb organisatie Z al mijn wachtwoorden aangeboden en ben nu op het punt beland, dat ik de pincode van mijn bankrekeningnummer wil gaan sturen, maar het antwoord blijft hetzelfde: in persoon verschijnen aan de balie van Organisatie Z graag.

Nu moet ik eerst nog uitzoeken welke balie, want in het systeem is niet terug te vinden tot welke afdeling van organisatie Z ik behoor. Ik blok vast een ochtendje in mijn agenda…